Titular notícies

JA PODEU RESERVAR EL TALLER SUBVENCIONAT «RÀDIO, CONTES I DRETS HUMANS»

Dimecres 16 Octubre 2019

Creieu que en el temps que estem vivint és important defensar els drets fonamentals i que els infants i joves sapiguen quins drets tenen? Per l'equip de COMSOC - Comunicació Social és una prioritat des de fa 10 anys, que són els anys que portem practicant l'educomunicació per la justícia global colze a colze amb desenes de comunitats educatives. Ara us proposem viure l'experiència "Ràdio, contes, i Drets Humans" per tal de facilitar el diàleg, el coneixement i l'acció transformadora.

Amb el nostre kit de ràdio muntem una emissora dins l’aula i estem «a l’aire» durant unes hores. És un temps en què l’alumnat aprèn no només a fer ràdio millorant la seva expressió oral, sinó a aprofundir i investigar sobre els temes que toquen forçosament la seva quotidianitat i la d’altres països aparentment llunyans. A través del relat oral i la pràctica radiofònica, el taller promou els valors de la cooperació, la solidaritat i la cultura de pau, amb dinàmiques grupals i partint d’una concepció freireana de l’educació.

Cadascun dels cinc tallers puntuals disponibles aborda un dels següents drets bàsics:

- Dret a viure en pau i dret a l’asil,
- Dret a l’accés a l’aigua,
- Dret a una alimentació adient,
- Dret a un medi ambient adequat,
- Dret a un habitatge digne.

Tenen dret a l’asil les famílies que cerquen refugi? L’aigua és un bé comú? Coneixem el què mengem? Quin impacte té la fabricació dels mòbils? L’habitatge és un dret o una mercaderia? Davant d’aquestes preguntes trobem respostes, propostes i accions. Ho fem juntes durant un matí?

El relats que fem servir per facilitar el treball, amb infants i joves de Primària i Secundària, són:
Taller radiofònic a l'Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès

Taller a l'Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès

a) «Tornarem» (àudio), és un relat creat per infants de 1er de Primària de l'Escola Abel Ferreter de la Selva del Camp per participar del setè Concurs de podcast - Contes del Món. El relat ens ajuda a pensar en la situació que viuen els protagonistes del conte. Què ha passat? Per què? Com ho podríem evitar? Així és com sorgeixen frases de cada alumne que els fan posicionar-se sobre el tema tractat. Per exemple: "No es té en compte l’opinió de tothom", "Sense guerra no hi hauria refugiats", "Per què no solucionem els problemes dialogant?", "Els refugiats també tenen dret a entrar als països". Què passarà amb els refugiats? Estan fugint, han dit que tornaran a casa… però com? Quan? Podran? Quines dificultats es trobaran? Qui els ajudarà?

b) «La Abuela grillo» (vídeo) és un conte autòcton de la comunitat indígena Ayoreo de Bolívia que ens parla de la importància de l’aigua com a dret humà. És una llegenda de la tradició oral que el 2009 en Denis Chapon i vuit joves bolivians van adaptar per a realitzar un curt d’animació que també parlaria dels esdeveniments ocorreguts al país l’any 2000, quan la privatització de l’aigua i la seva distribució a càrrec d’un consorci empresarial transnacional va encarir-la fins a un 300%, desencadenant un cicle de mobilitzacions socials conegudes com la Guerra del agua. Parla de Bolívia però ajuda a reflexionar sobre l’aigua sanejada com un dret humà inalienable i sobre la necessitat de cuidar-la també a casa nostra, sobre el malbaratament i les desigualtats, sobre el paper de les empreses i les administracions públiques i sobre la pobresa energètica a les nostres vil·les i ciutats.

c) «La colla pessigolla vol salvar el mercat» (text) és una història creada per Enginyeria Sense Fronteres (ESF, 2008) que ens permet treballar la sobirania alimentària i el dret a una alimentació adient. El debat l'iniciem representant de forma participativa el trajecte d’una poma que viatja dels camps de Xile fins al nostre plat. Això ens permet parlar de les condicions de treball dels pagesos, de la petjada ecològica, dels interessos comercials darrere el menjar… És ideal continuar i escoltar el conte que ens planteja problemes per tirar endavant hortes ecològiques i de proximitat a casa nostra, davant les lògiques dels supermercats.

d) «La veu de la selva» (àudio). reflexionar sobre els impactes que generem amb el nostre consum quotidià és l’objectiu del taller dedicat al dret a un medi ambient adequat. Alguns joves saben que un bon nombre de marques de mòbils fabriquen els aparells a la Xina, però pocs coneixen els impactes mediambientals i humans que genera un telèfon. Des de les mines de coltan del Congo fins als residus contaminants de Ghana, passant per les condicions d’explotació laboral a la Xina. És molt reconfortant escoltar com els alumnes proposen solucions a partir d'aquest relat creat per dos germans de l’IES Escola Industrial de Sabadell durant la primera edició de “Contes del món - Concurs de podcast”.

e) «Quan perdem la por» (àudio). Lua Todó, una jove autora, i l'il·lustrador Joan Turu ens expliquen en aquest llibre (Pol·len i COMSOC, 2016) com una nena de 7 anys viu un desnonament i com ella i la seva família perden la por a lluitar per un habitatge digne. Després d’una dinàmica de rols on cadascú es posa en la pell de desnonats, policies, govern i empresaris que especulen amb l’habitatge, treballem propostes per a resoldre la problemàtica. Que el dret a l’habitatge és inalienable i que la solidaritat és una eina més que necessària per a defensar-lo queda clar en les continuacions del conte que habitualment fan els alumnes.
 
Taller radiofònic a l'Escola Isabel de Villena

Taller a l'Escola Isabel de Villena d'Esplugues de Llobregat
Ràdio i contes del món a l'Escola Segimon Comas de Sant Quirze de Besora

Taller a l'Escola Segimon Comas de Sant Quirze de Besora

L’objectiu principal dels tallers radiofònics és estimular la participació, la creació i el coneixement individual i col·lectiu, permetre que els i les alumnes participants prenguin i valorin la seva pròpia paraula, sentin que les possibles solucions o alternatives a les problemàtiques presentades depenen, també, de la seva aportació, i comprenguin que les realitats del nord i del sud estan interconnectades: les seves accions, per petites que siguin, afecten d’altres persones que són com elles.

L'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat a través del Programa d'Activitats Educatives Complementàries (PAEC) i l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat a través de la Guia d'activitats per a escoles, instituts i famílies subvenciona l'activitat per a les comunitats educatives dels seus municipis. En el cas d'Esplugues podeu sol·licitar el taller fins el 31 d'octubre i en el cas de Sant Boi teniu tot el curs 2019/20 per a fer-ho. Les escoles i instituts d'altres municipis de les comarques de Barcelona podeu gaudir de l'activitat gràcies al suport de la Diputació de Barcelona. Poseu-vos en contacte i us facilitem la concreció de l'experiència.

Últimes Notícies