«Fer ràdio a l'escola? Uf, quina feinada! En què m'ajudarà com a docent? Què en trauran de bo els meus alumnes?». Descobreix la ràdio com una eina pedagògica que facilita l’articulació dels diferents espais curriculars amb la producció de continguts radiofònics significatius per l'alumnat i per tota la comunitat educativa. Et permetrà estimular les habilitats comunicatives orals i escrites, la creativitat i el pensament crític, el treball en equip i per projectes, el vincle amb les famílies i amb l'entorn social, malgrat els temps de pandèmia. Una multitud d'opcions que pots adaptar a la teva realitat posant de bracet l'educació i la ràdio.
Si et pica la curiositat, aquesta és la teva jornada. T'ajudarà a emprendre el teu propi projecte i a potenciar la teva pràctica, en el cas que ja tinguis una experiència prèvia.
A més, si formes part d'una ràdio local, un ajuntament, una entitat, o simplement ets una persona amb ganes de saber més sobre el món de les emissores escolars, la jornada també està oberta a tu. Hi ha ponències, per exemple, sobre com articular projectes educatius en què intervinguin diferents actors: emissores escolars i locals, ajuntaments, entitats, etc.
Apunta’t fins al 22 de febrer a la jornada (inscripció docents Gencat / altres perfils), i connecta’t el 24 de febrer!
Programa:
De 9 a 10h. Benvinguda + programa de ràdio. Un magazine conduït per les veus protagonistes d'infants i joves ens permetrà conèixer més les ràdios escolars. Descobrirem els orígens d'aquestes experiències a Catalunya, l’actualitat més recent de les emissores, i escoltarem una tertúlia realitzada amb l'alumnat que es posa habitualment davant d’un micròfon. Tot en una primera hora en què copsarem les seves vivències de primera mà, entre altres sorpreses! De 10 a 11h. Bones experiències i recursos. Un espai on es presentaran iniciatives que tenen una interessant pràctica radiofònica en entorns educatius i en contextos complexos com els actuals. a) Ràdio Som Jaume I de l’Escola Jaume I (Barcelona), per Sergi Caparrós. Més de 100 hores d'una ràdio per a tothom, en què participa tot l'alumnat i equip docent del centre. És un projecte radiofònic amb un enfocament comunitari, d’Aprenentatge i Servei (ApS) engegat el curs 17/18, que s'emet per Sants 3 Ràdio. És reconeguda pel tractament del llenguatge radiofònic respecte la diversitat cultural i el foment de la cohesió social. b) Ràdio Escola a Ràdio Salt (Gironès), per Josep Tort. És un excel·lent exemple de com la ràdio escolar té sentit, o encara més sentit, en temps de confinament i de distàncies físiques. Es tracta d’un programa de ràdio escolar i comunitària fet pels i les estudiants de Salt i adreçat a l’alumnat i a tota la comunitat del municipi. c) Les opcions tècniques de la ràdio escolar de la A a la Z. per Joan de Gràcia. Quines eines puc fer servir per començar a fer ràdio? Com puc millorar la nostra emissió? Podríem fer ràdio en streaming emetent vídeo i àudio? I en cas de confinament, què? Un grapat de preguntes per donar resposta. De 11 a 11’30h. Pausa amb projecció audiovisual. “Aula dial” porta més d’una dècada en antena a Ràdio Sant Vicenç dels Horts. Amb aquest vídeo han volgut recordar els orígens del programa educatiu, veure com s'ha fet gran i destacar l'important camí que té per recórrer. També fan un reconeixement a totes les persones, moltíssimes, que han fet possible arribar fins aquí. |
De 11’30 a 12’30h
Taula rodona «La ràdio escolar més enllà de l’escola».
Avui en dia és relativament senzill emetre en directe per Internet o penjar els àudios a la carta. Però què podem fer per a què ens escoltin? En el darrer espai de la jornada, dialogaran persones expertes a posar en comú, visibilitzar i potenciar les emissores escolars, locals i comunitàries que conformen un ric i divers entramat educomunicatiu a diferents indrets del món.
a) Victòria Alemany, membre de l’equip de docents «La ràdio a l'escola» (Eivissa). El grup compta amb la participació d'una dotzena de centres educatius de Primària i Secundària. Han creat un quadern que és el document de referència d'aquest projecte i té com a objectiu construir una base conceptual sòlida sobre la qual pugui anar creixent tant el grup impulsor com els centres que hi participen.
b) Paco López, coordinador del programa «RadioEdu» (Extremadura). És un projecte que té per objectiu unir procediments, compartir coneixements i donar la major difusió possible a la feina que els centres extremenys estan realitzant amb la ràdio escolar. Compta amb unes 200 escoles que emeten per FM en els propis centres, gràcies a diferents emissores locals, en directe per internet o via podcast.
c) Xerardo Feijoo, del projecte «Escolas nas Ondas» (Galícia, Portugal i Brasil). És un punt de trobada per a ràdios i vídeos escolars realitzats per les escoles. Hi participen gairebé 75 emissores de ràdio de Galícia, de Portugal i de Brasil. És un projecte que l'Associació Ponte... nas ondas! va engegar el 13 de febrer del 2017, coincidint amb el Dia Mundial de la Ràdio.
De 12’30 a 13h.
Enquesta de valoració + comentari dels assistents
La jornada dinamitzada per COMSOC - Comunicació Social està organitzada pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC). Hi col·laboren Ràdio Granollers, el Mercat de l'Audiovisual de Catalunya (MAC) i la recent Ràdios Escolars en Xarxa (REX).