Titular notícies

CELEBREM AMB ÈXIT LA JORNADA RÀDIO, ESCOLA I COMUNITAT

Divendres 5 Març 2021

Gairebé 400 persones inscrites van seguir en directe la Jornada virtual “Ràdio, Escola i Comunitat. Per una educació crítica, participativa i creativa”. Una activitat que va oferir-nos un conjunt d’experiències, consells i recursos per a la pràctica radiofònica als centres escolars. En més de tres hores, vam emetre una jornada, que va comptar amb un programa de ràdio escolar, un espai de bones pràctiques i eines i una última taula rodona, on va parlar-se del potencial de fer ràdio en xarxa.

La Fàbrica Roca Umbert, de Granollers, va ser el lloc de trobada que va rebre la Jornada REC. Una activitat organitzada formalment pel Departament d’Educació i el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), que va comptar amb la col·laboració de Ràdio Granollers, Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) i la recent Ràdios Escolars en Xarxa (REX). Tot un esdeveniment dinamitzat per l’equip de COMSOC - Comunicació Social. Podeu recuperar el vídeo de la jornada, on trobareu marques temporals a la barra de navegació i a la descripció del vídeo per facilitar la reproducció desitjada.




En directe: un programa de ràdio escolar!

El format va començar fresc i dinàmic, de la mà dels i les joves de diferents escoles, qui van pilotar una hora de programa de ràdio escolar. Els nervis a flor de pell, i un somriure que s’insinuava sota la mascareta, mostrava un alumnat engrescat i preparat per entrar a gravar ràdio, aquest cop, no només per les vies de so, sinó també de forma visual. 
“Vols saber de què parlen els joves quan fan ràdio? T’interessaria conèixer els orígens de les emissores escolars a Catalunya? Quins potencials té la ràdio escolar?”, eren algunes de les qüestions que plantejava la presentadora Naira Fernández, de l’Institut Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor). Unes preguntes que destaparien, més endavant, les sorpreses que es trobarien els espectadors a un “programa molt especial que hem anomenat Bona Vibra!”, anunciava la Naira. radio granollers bona vibra

El programa, dividit en quatre seccions, va comptar amb la participació dels i les joves de l’Escola Mogent (La Roca del Vallès) al butlletí informatiu i a l’entrevista. Al noticiari, la Berta Buded i el Ferran Ramírez, com a copresentadors, i en Jan Serra i en Martí Casadellà com a corresponsals dins de l’estudi. La Marta Vericat i el Martí Ruiz van conduir l’entrevista, junt amb la Naira Fernández, que van fer a Roger Loppacher, president del CAC i a Carles Martínez Quiroga, secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Seguidament, va ser el torn dels i les adolescents de l’Institut Escola de la Trinitat Nova (Barcelona). La Keisy Ramírez i en Joan Manel Montaño van presentar un reportatge sobre els orígens de la ràdio escolar a Catalunya, i la Rim Abdel Karim, l’Alam Vera, i la Naiara Sánchez van participar en una tertúlia que tenia com a objectiu conèixer els interessos i implicacions dels i les joves al barri de la Trinitat Nova, i conèixer les seves experiències a través de la Ràdio TriniSound. “Crec que tenim un impacte molt bo. Podem donar propostes al barri, que està molt descuidat i volem que se’ns escolti perquè aquesta situació millori”, manifestava la Rim Abdel, al que l’Alam Vera afegia que a ell li agradaria que als mitjans de comunicació es parlés de temes diferents a la Covid-19 i “de gent amb diners”, ja que segons la seva opinió “no donen importància a la gent que està malament. No li fan cas”.

«Bones experiències i recursos»

L’espai «Bones experiències i recursos» va permetre conèixer, gràcies a la participació d’en Sergi Caparrós, docent i coordinador de l’emissora Som Jaume I, com l’Escola Jaume I de Barcelona fa ràdio escolar de forma transversal. També ens va apropar a la iniciativa comunitària Ràdio Escola a Ràdio Salt en Josep Tort, Assessor LIC i un dels impulsors del projecte al Gironès; i en Joan de Gràcia, tècnic docent de l’Àrea de Cultura Digital del Departament d'Educació, va ensenyar-nos eines per iniciar, millorar i renovar la pràctica radiofònica.

“A vegades, no tenim en compte la magnitud que tindrà el projecte, una vegada l’encetem”, expressava en Sergi Caparrós a l’inici de la seva ponència. Des que van endinsar-se a la ràdio fa 4 anys, no s’haguessin imaginat que es trobarien, “amb aquesta meravella d’oportunitats que han vingut a través i gràcies a la ràdio”, ja que tot “el que fas a l’aula, acaba tenint un eco fora de l’escola”, expressava.

Els programes de Som Jaume I, un cop gravats a l’estudi del centre i editats posteriorment, s’emeten per l’emissora del barri Sants 3 Ràdio cada diumenge a les 11 h del matí. En Sergi dignificava l’acte de l’escolta per part de la família, les amistats, i el barri, perquè és “molt gratificant i significatiu pels nens i nenes”, una afirmació que en Josep Tort també va tenir en compte a l’hora de presentar l’experiència d’èxit, que va néixer en ple confinament, i que ja va per la segona temporada.
bones experiencies jornada rec
El fet és que Ràdio Escola a Ràdio Salt també té un vincle amb l’emissora municipal de la localitat, que emet els programes de l’alumnat. Josep Tort explicava que, amb aquesta idea, sorgeix un programa “que vol ser comunitari, perquè vol ser participatiu, promocionador, inclusiu, vinculat a l’entorn”, i que actualment engloba 8 dels 15 centres educatius de Salt. Assenyalava que els punts claus perquè la iniciativa tirés endavant són el marcatge d’uns objectius ambiciosos però assumibles i la constitució d’un equip de producció divers, a més del suport de l’Ajuntament, de Ràdio Salt i del Departament d’Educació.

En aquest sentit, tenir clar quines eines disposem i quin és l’objectiu pel qual volem fer ràdio serien uns dels principis amb què un centre docent pot iniciar la seva emissora. D’això va tractar la ponència de Joan de Gràcia, que va mostrar la situació actual de fer ràdio i quines propostes de millora hi ha, des de l’escenari més bàsic, en què amb un “ordinador, tauleta i programes d’edició d’àudio ja tenim per treballar força estona” fins a parlar-nos de programes que permeten fer l’emissió en streaming en àudio i vídeo, com l’eina lliure BUTT (Broadcast Using This Tool). També, entre altres, va destacar els mitjans que disposen els Centres de Recursos Pedagògics (CRP) per facilitar propostes o eines als centres educatius.

«La ràdio escolar més enllà de l’escola»

Abans de l’últim espai de la Jornada REC, va projectar-se un reportatge que tenia en compte aquests ingredients: “L'aventura Aula dial, 10 anys d'informatius escolars”, que mostra un programa educatiu que enguany celebrarà la 12a edició en antena a Ràdio Sant Vicenç dels Horts, i que va tenir una molt bona rebuda per part dels espectadors que va qualificar-se com “encoratjador, útil i emotiu”, com valorava l’espectadora Núria Ariño pel xat del YouTube. 

Seguidament, va encetar-se una taula rodona acompanyada de persones expertes a posar en comú, visibilitzar i potenciar les emissores escolars, locals i comunitàries, moderada per Damià Caro, educomunicador de COMSOC - Comunicació Social. Amb projectes associatius que uneixen i fan xarxa entre ràdios escolars de diferents territoris de l’Estat espanyol, vam tenir el plaer d’escoltar les experiències de la Victòria Alemany, membre de l’equip de docents «La ràdio a l'escola» (Eivissa), en Paco López, coordinador del programa «RadioEdu» (Extremadura) i Xerardo Feijoo, de l’Ass. Ponte nas ondas (Galícia, Portugal i Brasil).

Els termes inclusió, aprenentatge significatiu, treball en equip o en xarxa van ser alguns dels més sonats. Cadascú se les va fer seves en la seva llengua materna, amb la que es van convidar a falar. I la Victòria apuntava que “la ràdio és l’espai on poden passar aquestes coses, però hem de donar recursos al professorat, famílies i alumnat, perquè omplin la seva motxilla i siguin la millor versió de si mateixos”, projectant la idea que la finalitat de la ràdio és la “d’aprendre a “ser” per a tots els col·lectius. I afegeix el concepte escola transformadora en què els i les joves estan immerses, des d’on són capaces de canviar el món amb “acompanyament, de les administracions, famílies, comunitat” i “les situacions que es donen a la ràdio són una oportunitat per ajudar-nos”.taula rodona jornada rec

A propòsit de les paraules de la docent, en Xerardo destacava que la ràdio és un instrument que no soluciona els problemes d’educació, però sí que és un aferrament important en la transformació. A més, destacava dues característiques: la facilitat d’adquirir la tècnica i el cost econòmic de l’equip que es necessita, pel que “la tecnologia no han de fer-nos minvar el que realment és important a la ràdio, que és el treball, l’educació, el que volem transmetre, fer i aconseguir”.

En Paco, estava convençut que “perquè la ràdio dels centres educatius funcioni des d’una perspectiva educativa, en realitat, no faria falta ni connectar els micros”, perquè la capacitat motivadora de l’eina és de “tal calibre que pràcticament aconseguim tots els objectius educatius que ens plantegem sense la necessitat que una altra persona estigui a l’altre costat”. I en Xerardo aconsellava que, qui vulgui fer ràdio, s’hi ha de llençar: “No podemos utilizar como disculpa que no meu cole nao hay nadie que quiera hacerlo”, perquè per molt que hi hagi profes que no vulguin, “los nenes y las nenas siempre quieren. Qualquier coisa que propongas nueva van a abrazarla entusiastas”.

Els reptes que ens queden

Com ocorre també a les emissores dels centres educatius, la jornada va permetre conversar sobre temes diversos: la necessitat d’estar connectades, de tenir esperit crític, de la llengua com a mitjà per comunicar-se, comprendre i entendre l’altre, de la història i els ponts que ens uneixen com a comunitat, i dels reptes que ens queden per endavant. La Jornada va acabar amb apel·lació a la perseverança de la transformació del món per un altre més just, ètic i sostenible. En Damià Caro tancava l’acte posant de manifest la poca rellevància que es dona des dels mitjans de comunicació de masses a “un fenomen que té a casa nostra 40 anys d’història”: la ràdio escolar. I acomiadava l’acte, junt amb la Clàudia González, conductora de la Jornada, agraint les gairebé 400 persones que van inscriure’s. “Avui, les masses, heu estat vosaltres”, manifestava.

Últimes Notícies